Garanti & underhåll av garageport
Portleveransen.se garanterar material- och tillverkningsfel (hållbarhetsgaranti) för alla garageportstyper under 2 år – under förutsättning att porten används max 5 cykler / dag (1 cykel = en öppna-stäng-rörelse).
Slitagedelar har på grund av användningsfrekvensen begränsad hållbarhet och kräver ett mindre underhållsarbete. Som slitagedelar räknas:
- Fjädrar
- vajrar
- löprullar
- tätningar
- löphjul
- vajerhjul
- lås/förreglingar
- gångjärn.
Portleveransen.se lämnar 2 års garanti på ovannämnda slitagedelar under förutsättning att porten manövreras max 5 cykler (1 cykel = en öppna-stäng-rörelse) per dag.
Portleveransen.se lämnar 5 års garanti för motortyperna Aperto A550L, Aperto 800XL och Aperto BaseLine+. 2 års garanti för motortillbehör som radio, handsändare, fotocell etc.
Vi kommer att åtgärda materialbrister på port & motor där det kan verifieras att felet beror på material- eller tillverkningsfel. Vi åtar oss att i eget val utifrån situationen välja mellan att ersätta defekta delar med defektfria delar utan kostnad, reparera defekta delar eller att återbetala reducerat värde.
Eventuella kostnader för demontering/montering samt kostnader för icke överenskomna returer återbetalas inte.
Respektive garanti gäller endast i Sverige. Respektive garantianspråk gäller endast fel som uppstått inom garantiperioden och till oss rapporterat skriftligen.
Garantin gäller ej för Portleveransens portar som är utsatta för extrema förhållanden som korrosiva effekter t.ex. på grund av att porten sitter nära hav samt:
- Skador som uppstått pga yttre påverkan t.ex. påkörning, eld, vatten, salt, alkalier, kemikalier och onormal miljöpåverkan.
- Skador pga felaktig installation
- Kulörförändringar kan ske över tid
- Slitage- och förbrukningsmaterial i motorer och motortillbehör (t.ex. lampor, säkringar, batterier).
- Skador pga användande av icke originaldelar utan tillverkarens tillstånd.
- Skador pga vårdslöshet eller avsiktlig förstörelse samt vid force majeure.
Garantin upphör om felet inte rapporteras skriftligt till support@portleveransen.se direkt när det upptäcks och/eller om produktionsnumret inte kan identifieras och anges.
Garantin gäller under förutsättning att monterings- och bruksanvisning såväl som underhållsanvisningen har efterföljts.
Underhållsarbeten i punkt 1 och punkt 6 skall utföras av sakkunniga personer.
Underhållspunkter:
- Kontrollera att lyftvajrarna är fria från brott
- Sidoskenor i lod och takskenor vågräta
- Olja gångjärnen och löprullarnas axlar (med lätt maskinolja, silikon- eller teflonbaserad)
- Kontrollera fjädrarna och efterspänn eventuellt
- Kontrollera att rullarna är skadefria och löper lätt i skenan
- Kontrollera samtliga skruvar vad gäller passning och åtdragning och samtliga infästningar
- Kontrollera att porten löper fritt i manuellt läge (vid frikoppling av eventuell motor), och kontrollera samtidigt att frikopplingsfunktionen fungerar
- Vid motordrift – kontrollera att porten går ner till gränslägens ”port öppen”/”Port stängd”. Kontrollera även yttre nödfrikoppling om det finns en sådan på porten.
- Kontrollera alla komponenter visuellt vad gäller sprickor och skador
- Rengör portsektionerna med milt rengöringsmedel (portar lackade med specialkulör (enligt RAL- eller NCS-skala) – se skötselråd nedan
Skötselanvisning lackade portar:
- Rengör porten med milt rengöringsmedel. Obs! Använd ej högtryckstvätt
- Behandla porten med lättflytande bilvax (obs utan polish-medel/poler-medel/slipmedel). Utföres
1-2 gånger per år beroende på utsatthet/exponering för sol och annan väderpåverkan.
Obs! Mörka kulörer skall undvikas om porten är placerad i direkt solbestrålning, eftersom det kan resultera i deformering/böjning av portsektionerna samt skumsprickor. Rådgör med din återförsäljare redan i offertstadie.